På sigt skal vindmøller – og i mindre grad sol og bølger – levere store mængder af energi til transportsektoren. En sektor, der ligesom det øvrige energisystem, er planlagt til at være fossilfri i 2050.
Energibane 5: Vind, biomasse & affald til transport
Klik på ikonerne og få mere information.
Elbiler
Den fossilfrie energi til transportsektoren vil blive produceret på forskellig vis. Elbiler vil primært få strøm fra vind, men elbilernes batterier skal også hjælpe til med at balancere energisystemet. Helt konkret vil det ske ved, at elbiler, der sættes til opladning når folk kommer hjem fra arbejde, kan programmeres til at være opladet til et bestemt klokkeslæt – f.eks. kl. 7 næste morgen.
I den mellemliggende periode kan energisystemet disponere over batteriet til henholdsvis at tappe energi eller at lagre energi. Det betyder, at der omkring aftensmad kan trækkes energi fra de mange bilbatterier, og når folk er gået i seng, og der er overskud af energi i energisystemet, så kan der lades /lagres energi i billbatterierne.
Electro fuels / Power to X
Derudover vil el, primært fra vindmøller, blive brugt til at konvertere biogas til electro fuels til transport. Electro fuels vil blive skabt gennem hydrogenering – et mix af brint fra elektrolyse med og uden CO2. Kraftvarmeværker og biogasanlæg vil levere CO2, og brint vil blive produceret gennem elektrolyse.
Eftersom brinten ofte produceres, når der er overskud af el på markedet, vil produktionen af electro fuels også hjælpe til med at balancere energisystemet. For eksempel i situationer, hvor det blæser meget eller om natten, hvor elforbruget er lille. Med
Biogassen vil blive produceret som klassisk biogas på gylle evt. tilsat halm, roer og diverse affald fra industrien. Det kan også ske via termisk forgasning, der produceres med brug af tør biomasse som flis eller træpiller.
Electro fuels kan være metan, metanol eller DME (bio diesel) og ammoniak. Electro fuels skal primært bruges til den transport, som ikke kan køre på el, f.eks. fly, lastbiler og skibe. Elektriske sporvogne, tog samt varevogne og busser skal køre på el produceret på vedvarende energi – primært vindkraft. PtX kan også være ammoniak produceret uden tilsætning af CO2. Ammoniak kan bruges både til transport – typiske i store skibe – og i landbruget som gødning.
Ved at kombinere brint og CO2 fra biogas kan biogassen opgraderes til naturgaskvalitet (metan) og sendes ud på det landsdækkende gasnet. Det giver samlet set en effektiv udnyttelse af husdyrgødningen og biomassen. Derudover giver det mulighed for at udnytte den overskydende produktion af vindenergi, når der f.eks. er god vind.
Endelig så gør teknologien det muligt, at overskydende vindenergi kan lagres i naturgasnettet og tilhørende underjordiske gaslagre.
I modsætning til naturgas er biogas et CO2-neutralt brændsel. Det skyldes, at den CO2, der udledes ved forbrænding af biogas, modsvares af den mængde CO2, som planterne – der blev til grisefoder og senere gris og gylle – optog fra atmosfæren tidligere på året.
Når biogas fortrænger naturgas og andet fossilt brændsel, reduceres samfundets ophobning af CO2 i atmosfæren.
Læs her hvorfor biogas kan blive en vigtig makker til grøn strøm, når Danmarks energiforsyning skal gøres helt fossilfri.
For at sætte fart på udvikling af grønne brændstoffer har regeringen indgået en bred aftale om Power-to-X, herunder om et statsligt udbud på 1,25 mia. kr (15-03-2022). Læs aftalen her.
Her kan du se en kort animationsfilm om hvordan vind og biomasse bliver til energi til transport og grønne gasser i det vedvarende energisystem – klik på billedet:
Through electrolysis, cheap wind turbine power must be made into hydrogen, which can be used in the transport sector.
Electrofuels can become the diesel and aviation fuel of the future
The world’s first electric car fleet provides power to the grid
Hydrogen electrolysis is the future.
Skive builds Denmark’s first full-scale biogas upgrading plant.
Thermal gasification loses battle for biogas and natural gas (Engineer)